بررسی کارکردهای بدن بازیگر به مثابه عنصری از طراحی صحنه با توجه به نظریه پست مدرن

پایان نامه
  • دانشگاه هنر - تهران - دانشکده هنرهای نمایشی
  • نویسنده فاطمه ذوقی
  • استاد راهنما حسین فرخی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1393
چکیده

در قرن اخیر و با به روی کار آمدن جنبش¬ پست¬مدرنیسم، کاربرد تک¬بُعدی بدن بازیگر در گذشته، تبدیل به نگرشی شد. به این معنا که در نمایش¬های پست¬مدرنیستی، اجراکنندگان تنها با تکیه به کلام خود عمل نمی¬کنند، بلکه زبان¬های جدید و متنوع دیگری را مورد استفاده قرار می¬دهند؛ زبان بدن، زبان موسیقی، زبان تصویر پخش¬شده روی سیکلوپد، زبان حرکت،...که بعدها در اواخر قرن بیستم، با تعریف بسیار مهم، و به¬عبارتی «تئاتر پست دراماتیک» ادامه می¬یابد. امروزه اجراهای مختلفی که نام پست¬مدرنیسم را به¬دنبال خود می¬کشند، در سرتاسر جهان اجرا می¬شوند؛ هنر پرفرمنس¬ ، هپنینگ ، تئاتر محیطی و.... در این¬ گونه های نمایشی، نقش بازیگر به عنوان یک مجری، پررنگ¬تر و نقش تماشاگر نه به¬عنوان یک مخاطب ساکت و ساکن، که به عنوان عنصری گاه فعال در طول اجرا درنظر گرفته می¬شود. سوالی که مطرح می¬شود این است که در طول تاریخ تئاتر، از بدن انسان در چه جایگاه¬هایی استفاده می شده است؟ آیا بدن در خدمت بازیگر است یا در خدمت نمایش؟ آیا بدن بدون کاراکتر، معنا و مفهومی دارد؟ اگر قصد تئاتر، ارائه تصویری استعاری و یا آیینی از زندگی است، چه لزومی دارد تا میز و صندلی روی صحنه همان باشد که در خانه یا اداره وجود دارد؟ همراه با به میان آمدن تعارف و آراء جدید درباره طراحی صحنه و فاصله گرفتن از صحنه¬های دکورآتیو و عظیم کلاسیک، اهمیت بازیگر و بدن او نیز دوچندان شد. چنان¬چه می¬توان مرز بین این دو را از میان برداشت و به کلیتی واحد رسید. موضوعی که در آثار «محسن حسینی» به نوعی دیده می¬شود. صحنه پردازی¬ ساده و مینی¬مال که اساس آن بر حرکت و فیگورهای بازیگران است. این پایان¬نامه با ارائه تعریف متفاوتی از طراحی¬صحنه، کارکرد بدن در طراحی¬صحنه را مورد بررسی قرار می¬دهد

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

قدرت به مثابه امنیت؛ بازخوانی نظریه سیاسی مدرن

امنیت در نظام‌های معرفت دینی و فلسفه سیاسی کلاسیک در عصر باستان، فی‌نفسه مسئله نبوده است. در واقع، امنیت درونی انسان ماقبل تجدد، ریشه‌ در تقدیری داشت که آدمی آن را خارج از دسترس خود می‌دید. آدمیان در فضای آرام دینی می‌زیستند و ایمان داشتند که مقدرات خداوند در ناموس طبیعت و اعتدال نهفته در امور هستی، زیست بشر و امنیت درونی او را معین کرده است. فلسفه رواقی که بعدها به جریان فلسفی افلاطون و ارسطو ...

متن کامل

مقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure

کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...

متن کامل

هنر و حقیقت رسانه در روزگار پست مدرن، بررسی رسانه به مثابه تولیدکننده وانمایی از منظر ژان بودریار

مفهوم رسانه و کارکرد آن به زعم ژان بودریار، فیلسوف معاصر فرانسوی، در نهایتِ مسیر خود، یعنی در دوره معاصر، دچار چرخش و دگرگونی‌ای اساسی شده است و بر خلاف انتظار و توقع توده (در حالت ناهشیاری کامل وی)، در جهت ضد ارتباط و واسازی اطلاعات بنابر منافع و مصلحت‌های هر جامعه‌ای، حرکت کرده است. این روند با دست‌کاری نشانه‌ها و استراتژی تهی‌سازی معنا و از همه مهم‌تر با اغوای مخاطب و واداشت او به سکوت و ا...

متن کامل

قدرت به مثابه امنیت؛ بازخوانی نظریه سیاسی مدرن

امنیت در نظام های معرفت دینی و فلسفه سیاسی کلاسیک در عصر باستان، فی نفسه مسئله نبوده است. در واقع، امنیت درونی انسان ماقبل تجدد، ریشه در تقدیری داشت که آدمی آن را خارج از دسترس خود می دید. آدمیان در فضای آرام دینی می زیستند و ایمان داشتند که مقدرات خداوند در ناموس طبیعت و اعتدال نهفته در امور هستی، زیست بشر و امنیت درونی او را معین کرده است. فلسفه رواقی که بعدها به جریان فلسفی افلاطون و ارسطو و...

متن کامل

آرایه به مثابه عنصری ساختاری در موسیقی دستگاهی ایران

این مقاله در پی آن است تا بر پایة مطالعات عملی و بررسی نمونه‌های اجرایی متعدد نشان دهد که در موسیقی دستگاهی ایران آرایه‌ها، علی‌رغم معنای مستتر در نام‌شان، صرفاً برای آراستن نیستند. در این راستا، ابتدا توضیحاتی کوتاه دربارة مفهوم و جایگاه آرایه در موسیقی دستگاهی خواهد آمد، سپس آرایه‌ها، با دیدگاهی متفاوت، به دو دستة آرایه‌های نغمه‌محور و آرایه‌های مایه‌محور تقسیم‌بندی خواهد گردید. در ادامه پس از...

متن کامل

از فرد مدرن تا شخص پست مدرن

دراین مقاله می کوشیم بعضی از خصوصیات انسان غربی را از نیمه دوم قرن بیستم به این سو بررسی کنیم و غربی را ازنیمه دوم قرن بیستم به این سو بررسی کنیمو نشان دهیم چگونه تصویر«فرد» و «فردگرایی»دراندیشه غربی متناسب با شرایط جدید اجتماعی واقتصادی دگرگونی های معناداری را شاهد بوده است که تعاریف قبلی از این مفاهیم را اگرنه نقض بلکه دستخوش جرح و تعدیل های عمیقی می کند.فردی که از این پس درگرداب مصرف می افتد...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه هنر - تهران - دانشکده هنرهای نمایشی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023